Φροντίζουμε να έχουμε τακτική επικοινωνία με τον δάσκαλο του παιδιού ώστε να μας ενημερώνει όχι μόνο για την πρόοδό του, αλλά και για προβλήματα προσαρμογής που ενδεχομένως αντιμετωπίζει. Ο δάσκαλος επίσης είναι συχνά ο πρώτος που θα μας επιστήσει την προσοχή για το ενδεχόμενο μαθησιακών δυσκολιών, οι οποίες χρειάζονται έγκαιρη παρέμβαση ώστε το παιδί να μην απογοητευτεί και χάσει την αισιοδοξία του και τη δίψα του για μάθηση.
Επιμένουμε στο να παίρνει το παιδί πρωινό προτού φύγει από το σχολείο. Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, η λήψη ποιοτικού πρωινού σχετίζεται με καλύτερες ακαδημαϊκές επιδόσεις.
Σχολική τσάντα. Θα πρέπει να έχει 2 λουριά ώμου, ευρέα και με μαλακή επικάλυψη. Τα στενά λουριά βυθίζονται στους ώμους προκαλώντας πόνο και περιορισμό της κυκλοφορίας του αίματος, ενώ τα σακίδια με ένα λουρί δεν κατανέμουν ομοιόμορφα το βάρος στο σώμα. Τα λουριά πρέπει να έχουν κατάλληλη τάση ώστε το σακίδιο να βρίσκεται κοντά στο σώμα και περίπου 5-6 εκατοστά πάνω από τη μέση. Θα πρέπει επίσης το σακίδιο να έχει επικάλυψη/γέμισμα στα σημεία επαφής με την πλάτη, ώστε να αποφεύγεται η επαφή με αιχμηρές γωνίες. Το βάρος της τσάντας δεν πρέπει να υπερβαίνει το 10-20% του βάρους του παιδιού. Ιδανικά η τσάντα δεν θα πρέπει να περιέχει περισσότερα από τρία τετράδια, 2-3 μικρά βιβλία, κασετίνα, το πρόχειρο γεύμα και μπουκαλάκι με 750 ml νερού. Όσα από τα βιβλία και τετράδια δεν τα χρειάζονται τα παιδιά για το απογευματινό διάβασμα στο σπίτι, να παραμένουν στο θρανίο με ευθύνη του σχολείου. Το κυλιόμενο σακίδιο μπορεί να είναι καλή λύση για τους μαθητές που μεταφέρουν σημαντικό φορτίο, αλλά και αυτό θα πρέπει να το σηκώσει ο μαθητής στις σκάλες.
Για τα μικρά παιδιά που ξεκινούν πρώτη φορά το σχολείο, φροντίζουμε να τα έχουμε εκπαιδεύσει από πριν στους κανόνες υγιεινής, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιήσουν την τουαλέτα του σχολείου.
Κατά την επιστροφή στο σπίτι, αφήνουμε το παιδί να μας μιλήσει και το ακούμε με προσοχή για όλα αυτά που συνέβησαν στο σχολείο και του έκαναν εντύπωση ή και ενδεχομένως το στενοχώρησαν, το φόβισαν ή το άγχωσαν. Η συζήτηση με το παιδί μπορεί να αποκαλύψει προβλήματα με συνομηλίκους (π.χ. bullying), φόβους, αγωνίες και επιθυμίες του παιδιού.
Ανακαλύπτουμε τρόπους ξεκούρασης μετά την επιστροφή από το σχολείο. Μετά από το απογευματινό διάβασμα, που πρέπει να τελειώνει σύντομα, φροντίζουμε να παίξει το παιδί, αν είναι δυνατόν στην αυλή ή σε κάποιον άλλον ασφαλή χώρο και, αν είναι δυνατόν, μαζί με άλλα παιδιά. Αφήνουμε μακριά παιχνίδια γραφείου, i-pad, i-phone, υπολογιστές ή οτιδήποτε άλλο στερεί την κίνηση και κυρίως κρατάει τα παιδιά μακριά από την επικοινωνία.
Διαβάζουμε συχνά, ώστε να μας βλέπει και να μας μιμείται το παιδί, όταν ξεκουράζεται. Δεν το καθηλώνουμε με στερεότυπες (χωρίς ποικιλία) ασχολίες, όλες τις ώρες του Σαββατοκύριακου. Το παιδί χρειάζεται ποικιλία στη ζωή του και στις εμπειρίες του.
Ειδικά για τα παιδιά που πηγαίνουν πρώτη φορά σχολείο, είναι σημαντικό να διδαχθούν έναν τρόπο να οργανώνουν τη μελέτη τους. Αποφασίζουμε την ώρα που θα γίνεται η μελέτη. Κάποια παιδιά λειτουργούν καλύτερα νωρίς το απόγευμα, ενώ κάποια αφού πρώτα ξεκουραστούν. Επιλέγουμε έναν ήσυχο χώρο μελέτης, μακριά από πηγές θορύβων και ερεθίσματα που αποσπούν την προσοχή. Προσπαθούμε να δώσουμε ιδέες και κατευθύνσεις στο παιδί για το πώς θα μελετήσει, αλλά δεν ολοκληρώνουμε αντί γι’ αυτό τις εργασίες του και δεν του προσφέρουμε έτοιμες λύσεις. Το παιδί θα κατανοήσει καλύτερα τα μαθήματά του αν προσπαθούμε να εφαρμόζουμε στην καθημερινότητά του τις γνώσεις του. Πάνω από όλα, δεν ξεχνάμε να το επιβραβεύουμε για την προσπάθειά του και δεν απογοητευόμαστε όταν δεν μπορεί να ολοκληρώσει μία εργασία.