Ένα μάθημα Ανθρώπινου Δυναμικού (HR) από τον Steve Jobs:
Εάν θέλετε αλλαγή στην εταιρία σας, προσλάβετε πειρατές.*
*Γιατί; Επειδή οι πειρατές μπορούν να λειτουργούν όταν καταρρέουν οι κανόνες και τα δίχτυα ασφαλείας.
Τα παρακάτω είναι απόσπασμα από το βιβλίο: What Would Steve Jobs Do?: How the Steve Jobs Way Can Inspire Anyone to Think Differently and Win, του Peter Sander (McGraw Hill)
“Why join the Navy if you can be a Pirate?”
Αυτό το απόσπασμα, ειπώθηκε τις πρώτες μέρες ανάπτυξης της Apple. Λέει πολλά για τον τρόπο που έβλεπε ο Steve τους ανθρώπους που επέλεγε, να εργαστούν κοντά του. Μιλάει επίσης για το είδος και τη συμπεριφορά της ομάδας που θαύμαζε. Για να οικοδομηθεί μια ομάδα, όλοι οι οργανισμοί αναζητούν τους καλύτερους και τους πιο λαμπρούς ανθρώπους. Ειδικά στα τμήματα καινοτομίας και ανάπτυξης. Αναζητώντας «πειρατές», ο Steve πήγε την ιδέα του ένα μεγάλο βήμα παρακάτω.
Γιατί πειρατές;
· Ένας πειρατής μπορεί να λειτουργήσει χωρίς γραφειοκρατία.
· Οι πειρατές αλληλοϋποστηρίζονται και υποστηρίζουν τον ηγέτη τους στην επίτευξη ενός στόχου.
· Ένας πειρατής μπορεί να παραμείνει δημιουργικός και να συνεχίσει να εργάζεται ακόμα και σε ένα δύσκολο ή εχθρικό περιβάλλον.
· Ένας πειρατής μπορεί να αναλάβει πρωτοβουλίες και να ενεργήσει ανεξάρτητα, αλλά πάντα εντός του πεδίου του οράματος, της δέσμευσης και των αναγκών της ομάδας που ανήκει.
Οι πειρατές είναι πιο εύκολο να ενστερνιστούν τις αλλαγές και να αμφισβητήσουν τη συμβατικότητα. Το μήνυμα του Steve ήταν το εξής: αν είστε λαμπροί, αλλά προτιμάτε το μέγεθος, τη δομή και τις παραδόσεις του ναυτικού, να πάτε στην IBM. Εάν είστε έξυπνοι, σκέφτεστε διαφορετικά και είστε πρόθυμοι να λειτουργήσετε ως μέρος μιας ειδικής, ενοποιημένης και μη συμβατικής ομάδας, γίνετε πειρατές κοντά μας.
Παθιασμένοι Πειρατές
Ο Steve έψαχνε τον πειρατή σε όλα τα μέλη της ομάδας του. Δεν ήταν αρκετό μόνο το να είσαι λαμπρός και δεν αρκούσε μόνο να το σκέφτεσαι διαφορετικά. Οι πειρατές του Steve έπρεπε να έχουν το πάθος, την λειτουργία, την ενέργεια και το κοινό όραμα να θέλουν να ευχαριστήσουν τον πελάτη, με μια κορυφαία υπηρεσία που άλλαζε το παιχνίδι.
Ο Steve ανησυχούσε συνεχώς ότι καθώς η Apple μεγάλωνε, θα γινόταν σαν τις άλλες μεγάλες εταιρείες: δεμένη στη γραφειοκρατία, με εκατό λόγους για τους οποίους κάτι απ’ όλα, δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί. Οι πειρατές με πάθος, δεν θα το επέτρεπαν να συμβεί. Σύμφωνα με αυτήν την ιδέα, ο Steve ήθελε τους πειρατές του όχι μόνο για τα τμήματα καινοτομίας και ανάπτυξης, αλλά και για συνήθεις επιχειρηματικές λειτουργίες της εταιρίας, όπως η λογιστική ή ακόμη και για βοηθούς του.
Όπως είπε ο Steve στον εκδότη του περιοδικού Fortune - Betsy Morris το 2008: «Όταν προσλαμβάνω κάποιον, σαφώς και θα πρέπει να είναι έξυπνος και λαμπρός. Όμως, το πραγματικό ζήτημα για μένα είναι το εξής: Θα ερωτευτεί την Apple; Αν ερωτευτεί την Apple, όλα τα υπόλοιπα θα τα φροντίσει. Θα θέλει να κάνει ότι καλύτερο για την Apple, και όχι ότι καλύτερο για τον ίδιο, για τον Steve ή για οποιονδήποτε άλλο.»
Πολυταξιδεμένοι Πειρατές
Ο Steve Jobs έδινε μεγάλη αξία στο να έχει μια διαφορετική εταιρική οντότητα και να επιλέγει άτομα με διαφορετικότητα στο υπόβαθρο και στις εμπειρίες, όπως ακριβώς και το δικό του. Ο Steve δεν τελείωσε ποτέ το κολέγιο - ούτε καν τον πρώτο του χρόνο. Μπόρεσε όμως να συνθέσει τα δικά του ενδιαφέροντα και εμπειρίες, από τις ηλεκτρονικές συσκευές έως το Ζεν Βουδισμό και την καλλιγραφία, να προσθέσει πολύ πάθος και να γίνει αυτό που έγινε. Ένιωθε ότι όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να κάνουν το ίδιο.
Κατά την επιλογή των συνεργατών του, ο Steve αναζητούσε συνδυασμό ιστορικού και εμπειριών. «Ένας καλός τεχνολόγος είναι ένας καλός τεχνολόγος, αλλά αυτός που ενδιαφέρεται επίσης και για τη φιλοσοφία, τις τέχνες και τη λογοτεχνία πραγματικά είναι ένα βήμα παρακάτω». Οι άνθρωποι που έχουν την ικανότητα να κάνουν πράγματα και σε άλλους τομείς, να συνθέτουν τις εμπειρίες τους και να δημιουργούν μια ευρύτερη εικόνα της ανθρώπινης εμπειρίας, είναι πιο πιθανό να είναι οι πειρατές που έψαχνε ο Steve. Επίσης οι εμπειρίες και η απόκτηση αυτών, ήταν ένα σημαντικό θέμα. Πίστευε ότι οι εμπειρίες από τα ταξίδια ήταν από τις πιο σημαντικές, αυτές που σε βοηθούν να ελιχθείς και να χειριστείς προκλήσεις και καταστάσεις.
Σε μια εκδήλωση iPad του Μαρτίου 2011, ο Steve είπε: «Στο DNA της Apple, δεν αρκεί μόνο η τεχνολογία. Όταν η τεχνολογία είναι παντρεμένη με φιλελεύθερες τέχνες και συγχρόνως παντρεμένη με τις ανθρωπιστικές επιστήμες, μας δίνει το αποτέλεσμα που κάνει τις καρδιές μας να τραγουδούν».
Μπορείτε να βρείτε πειρατές οπουδήποτε
Δεν αποτελεί έκπληξη ότι ο Steve Jobs καθώς αναζητούσε για άτομα με διαφορετικό υπόβαθρο, θα έψαχνε παντού. Ήταν γνωστό ότι στρατολογούσε τους φίλους και τους γνωστούς των ατόμων της εταιρίας του, θεωρώντας ότι ήταν πιθανότερο αυτοί οι άνθρωποι να ταιριάζουν με την ομάδα και να μοιράζονται πολλές από τις ίδιες αξίες.
Η Apple δεν έκανε πολλές ανοιχτές προσλήψεις. Οι άνθρωποι της ήταν πιο πιθανό να βρεθούν μέσω των κύκλων επιρροής και των διασυνδέσεων από τα υπάρχοντα μέλη της. Ακόμη και ο John Sculley (PepsiCo) προτάθηκε στον Steve μέσω εταιρικής διασύνδεσης.
Ο Steve, μόλις έκανε μια επαφή με έναν πιθανό πειρατή, η συνέντευξη ξέφευγε από τον κανόνα. Δεν ήταν η τυπική εξειδικευμένη συνέντευξη. Οι φαινομενικά εκτός εργασίας ερωτήσεις, συχνά φέρνουν απαντήσεις με διαφορετικότητα. Ο Steve ήταν γνωστό ότι δεν βασιζόταν τόσο πολύ σε αυτά που έλεγαν οι άνθρωποι, όσο στο πώς τα είπαν και στα μετα-δεδομένα (metadata) που περιείχαν την πραγματική απάντηση.
Σε συνέντευξη του στο Fortune είχε δήλωσε: «Η πρόσληψη είναι μια δύσκολη διαδικασία. Ψάχνεις βελόνες στα άχυρα. Το κάνουμε μόνοι μας και αφιερώνουμε πολύ χρόνο σε αυτό. Έχω συμμετάσχει στη πρόσληψη περίπου 5.000 ατόμων στη ζωή μου. Το παίρνω πολύ σοβαρά. Δεν μπορείτε να γνωρίζετε αρκετά σε μια συνέντευξη μίας ώρας. Στο τέλος, βασίζεστε στη συναίσθηση σας. Πώς νιώθετε για αυτό το άτομο; Πώς λειτουργούν σε μια πρόκληση ή σε μια αλλαγή; Γιατί είναι εδώ κοντά μας; Ζητώ σε όλους να μου απαντήσουν στο ερώτημα: “Γιατί είσαι εδώ;” Στις ίδιες απαντήσεις δεν είναι αυτά που ψάχνετε. Είναι στα μετα-δεδομένα».
Στο βιβλίο του λοιπόν ο Steve προκαλεί τις εταιρίες να στρατολογούν άτομα με διαφορετικότητα, πολυταξιδεμένα, με αρκετές δεξιότητες και χαρίσματα.
Αυτοί είναι οι πειρατές που ψάχνετε.
Θα σας ακολουθήσουν οπουδήποτε.
«Είναι πιο διασκεδαστικό να είσαι πειρατής παρά να καταταγείς στο ναυτικό»
Το ίδιο ισχύει και για τους υποψήφιους εργαζόμενους. Αν θέλετε κάτι διαφορετικό, επιλέξτε το διαφορετικό.
Αν θέλετε λοιπόν και εσείς να επιλέξετε μια διαφορετική, ξεχωριστή και ενοποιημένη ομάδα real estate για να σταδιοδρομήσετε στο χώρο των κτηματομεσιτικών υπηρεσιών, μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας.
Θανάσης Στάμου
Διευθυντής, INVESTA Real Estate
Τηλ: 2411104111
www.investa.com.gr